2 min.
image_pdfimage_print

Imatge: Jacobo Maleriro.

 

En els últims anys, les fotografies capturades amb smartphones s’apropen cada vegada més a la qualitat que abans estava reservada a les càmeres amb lents intercanviables. Aquesta evolució tecnològica ha transformant la percepció del consumidor mitjà, fins al punt que molts ja no veuen la necessitat de comprar o portar amb ells una càmera tradicional. Les càmeres dels telèfons intel·ligents, no només aquelles de gamma alta, han experimentat millores significatives, oferint fotografies que s’ajusten a les expectatives de la majoria dels usuaris.

Tot i que els professionals i els amants de la fotografia poden obtenir resultats superiors utilitzant càmeres i objectius de gamma alta, els smartphones moderns han aconseguit captar imatges que satisfan les demandes del consumidor mitjà. Aquesta transició ha generat un impacte considerable en la indústria de les càmeres i els equips fotogràfics tradicionals, marcant un descens abrupte en els enviaments a nivell mundial.

Segons CIPA, una important organització amb seu a Japó que compta amb membres com OM Digital Solutions, Canon i Nikon, les vendes de càmeres a nivell mundial van disminuir un 93% entre 2010 i 2022, anul·lant dècades de creixement. Aquest fort declivi es deu principalment a la caiguda de les vendes de càmeres digitals amb lents integrades, el tipus de dispositius que els fotògrafs ocasionals solien utilitzar abans de l’auge de la fotografia amb telèfons intel·ligents.

L’any 2022, els membres de la CIPA van distribuir poc més de dos milions de càmeres amb lents integrades, enfront dels gairebé 109 milions de l’any 2010. Aquesta xifra impactant reflecteix una canvi de paradigma en la manera com la gent immortalitza moments i registra el seu entorn. La comoditat i la qualitat cada vegada millor de les càmeres dels smartphones han relegat les càmeres tradicionals a un segon pla, canviant la dinàmica del mercat fotogràfic.

Aquesta transformació, tot i ser un avantatge per als usuaris que gaudeixen de la simplicitat i la immediatesa de capturar imatges amb els seus dispositius mòbils, ha generat reptes importants per als fabricants de càmeres. Aquest canvi en el comportament dels consumidors ha obligat les empreses del sector a reinventar-se, innovant en nous models que puguin competir amb la creixent excel·lència de les càmeres dels smartphones.

La fotografia amb smartphones ha redefinit la manera com immortalitzem els nostres moments, desplaçant progressivament les càmeres tradicionals cap a una posició secundària. Aquest fenomen no només reflecteix la ràpida evolució de la tecnologia, sinó que també evidencia la capacitat dels consumidors per adaptar-se i abraçar noves formes d’expressió visual en la era digital.