La gent torna a anar de concerts però no trepitja els museus: quina cultura volem?

Foto: Jacobo Maleriro

 

Després de la pausa i silenci per la pandèmia, els concerts i espectacles en directe van tornar a ser nombrosos i exitosos al llarg de l’any passat i han continuat aquest 2023. Aquesta recuperació es tradueix en gires exitoses com la Renaissance World Tour de Beyoncé i The Eras Tour de Taylor Swift, que han impactat positivament en les economies locals dels països on han actuat. Elles són dos clars exemples dels milers i milers de músics que tornen a fer-se rics amb gires multitudinàries.

L’anàlisi de la popularitat de la música en directe entre adults en diferents països posa de manifest que Espanya lidera el rànquing mundial amb un 26% dels enquestats que han comprat entrades per a concerts, festivals o esdeveniments musicals en els últims dotze mesos. En contrast, Suïssa mostra només un 5% d’adquisició d’entrades per a aquest tipus d’esdeveniments. Aquestes dades demostren una clara tendència de creixement en la demanda d’entreteniment musical en viu.

Les perspectives futures per a la indústria de la música en directe són prometedores, amb previsions que apunten a un creixement en tot el sector, incloent festivals, concerts, musicals i òperes, tornant als nivells anteriors a la pandèmia. Es preveu que la venda d’entrades en línia per a esdeveniments musicals arribi als 34.000 milions d’euros a nivell mundial durant aquest any 2023.

Aquestes estimacions es basen en el valor brut dels ingressos generats per la venda d’entrades, reflectint el que realment paguen els consumidors en un any determinat, independentment de com es distribueixi aquesta quantitat entre organitzadors, artistes i plataformes de venda d’entrades en línia. Aquesta tendència es reforça pel fet que, després de l’augment de les plataformes de streaming de música i les controvèrsies sobre la distribució dels ingressos, els concerts en directe representen la part més important dels ingressos dels artistes, juntament amb les llicències i el merchandising.

En el context espanyol, els festivals musicals més exitosos de l’any 2022 destaquen pel seu nombre de participants. El Primavera Sound, amb més de 500.000 espectadors durant dues setmanes i concerts en el marc del Primavera a la Ciutat, va liderar aquesta llista, seguit de prop per Mad Cool amb 310.000 assistents. Arenal Sound va tancar aquesta classificació amb 300.000 persones. Aquests esdeveniments no només enriqueixen l’experiència musical, sinó que també integren altres formes artístiques com la moda, el cinema, la gastronomia i la fotografia.

L’èxit i la creixent demanda de concerts i festivals mostren un clar símptoma de la revitalització de la indústria de la música en viu després de les dificultats derivades de la pandèmia. La música en directe es consolida com una de les activitats culturals més apreciades, no només pel públic, sinó també per la seva contribució activa a l’economia local i global.

La massiva compra d’entrades a concerts i espectacles musicals contrasta a Espanya amb el poc interès dels ciutadans en anar a visitar museus i descobrir l’art. Només un 12% dels espanyols diuen haver comprat alguna entrada per algun recinte museístic els últims dotze mesos. Per sota nostre hi ha països propers com França o Alemanya i superem també a Estats Units, Alemanya, Brasil o Mèxic. Amb tot, però, la dada del 12% esmentada és molt pobre i vergonyosa.