2 min.
image_pdfimage_print

Traçat ferroviari al seu pas per Tarragona. Foto: Diari de Tarragona.

 

La sala de plens de l’Ajuntament d’Altafulla acollirà aquest divendres 26 de gener, a les 19.00h en un acte obert a tot el públic, la presentació de la Plataforma Mercaderies per l’Interior. Aquesta entitat reclama una planificació coherent del mapa ferroviari del Camp de Tarragona, que minimitzi els greuges per a la ciutadania sense perjudici de l’activitat econòmica. Això passa per fer circular els passatgers per l’actual línia de costa i fer passar les mercaderies per una línia alternativa per l’interior i lluny de nuclis poblats.

La Plataforma també exigeix que els ajuntaments del Camp de Tarragona, el Parlament i el Govern de Catalunya mantinguin la posició expressada pel territori i instin les autoritats competents de l’Estat a iniciar els estudis tècnics i projectes necessaris per abordar un traçat ferroviari alternatiu per a les mercaderies a través de l’interior del Camp de Tarragona, que compleixi amb les normes europees de seguretat i salut de la població.

La situació actual és complexa. El pas del Corredor Mediterráneo per la Costa Daurada, s’acosta ja que el dilluns 15 de gener es va iniciar una nova fase d’actuació del Corredor Mediterrani, començant a implantar el tercer carril entre Sant Vicenç de Calders i Vilafranca del Penedès per adaptar la via a l’ample de via internacional. En concret a les estacions d’El Vendrell, l’Arboç i els Monjos.

Unes mercaderies que aniran amb trens de gran llargària (750m) i de gran tonatge (22,50 tones per eix), quan haurien de viatjar de polígon o de ports a destí directe, sense entrecreuar-se amb línies de passatgers. És a dir, si es continua col·locant el tercer fil a la línia de la costa, la proposta que de moment té sobre la taula el Ministeri, passant des d’El Vendrell, Roda de Berà, Creixell, Torredembarra, Altafulla, Tarragona, Reus i Vila-seca, entrarà en col·lapse la circulació ferroviària al nostre territori: serà una mateixa via per a passatgers de rodalies, de mitja distància i per a mercaderies d’ample ibèric i les mercaderies del Corredor.

La Plataforma Mercaderies per l’Interior referma la defensa amb el transport ferroviari per la seva efectivitat, eficiència i sostenibilitat, recordant que cal una via segregada en aquest tram per al Corredor.

El trajecte actual que passa per la costa i per diferents municipis de la Costa Daurada nord, transcorre per davant de platges, habitatges, escoles, càmpings, hotels, negocis, natura protegida i patrimoni cultural i històric com l’amfiteatre romà de Tarragona. El pas del Corredor per la costa, comporta vibracions i sorolls i, un 20 o 25% d’aquestes mercaderies són perilloses, més risc per la vida si passa per aquestes àrees poblades.