Les previsions d’arribada de la fibra òptica al municipi d’Altafulla no poden ser gens optimistes. Segons ha pogut saber la revista Altafulles de fonts contrastades, només un 30% del terme municipal té la pre-instal·lació feta per aquest servei i una gran part ja l’utilitza. És el cas de l’edifici de l’ajuntament, l’alberg Xanascat de la Generalitat, el magatzem de la Brigada, les dues entitats bancàries que tenen seu aquí, el Consultori Mèdic o petits trams de carrers com el cas de Mossèn Miquel Amorós.
La pobresa del desplegament és fruit de la precària o mínima pre-instal·lació que va fer al seu dia l’empresa Siemens després que Telefonica li entregués aquest servei com a empresa col·laboradora. Quan Siemens va retornar el servei, ningú va revisar la feina feta i el nyap de la companyia multinacional alemanya va condemnar Altafulla els següents anys. La situació només s’hagués salvat si l’ajuntament d’aquella època en que Siemens va fer les obres al municipi hagués demanat un major desplegament a Telefonica, una gestió que no es va realitzar.
El motiu de la feina mal feta per Siemens respon a raons simplement comercials. Es va fer la pre-instal·lació només a aquelles zones més habitades, on hi ha blocs de pisos per exemple, perquè és on més clients poden sumar les operadores per a facturar i on, se suposa, que els surt rentable l’obra. Per tant, els xalets disgregats o cases antigues on les companyies intueixen que hi viu gent gran, no es preparen per al futur i es deixen per al final.
Les fonts consultades per aquesta revista han afegit que aquella part d’Altafulla que ara no està preparada per a la recepció de la fibra òptica i que suma un 70% del total del terme municipal habitat, hauran d’esperar fins el 2024 quan és quan Movistar calcula que tindrà cobert tot el territori nacional.
Sobre l’arribada de la fibra a la zona de Brises del Mar per part de la companyia sueca Adamo, les mateixes fonts han confirmat que és possible que sigui certa i real tenint en compte que Telefonica ha seguit derivant part del servei a altres operadores i que la urbanització altafullenca esmentada forma part del 30% del terme beneficiat al seu dia per Siemens.
El “millor” sistema per aconseguir Fibra abans del 2024
Què cal fer doncs per aconseguir fibra a les cases on ara no n’hi ha? La resposta a aquesta pregunta formulada a les nostres fonts és la següent: atès que l’ajuntament ara ja no pot fer-hi res, la millor opció seria que totes les persones que han signat a la campanya de Change.org (de moment més de 200) acordessin trucar al 1004 exposant el problema i demanant la instal·lació de la fibra el mateix dia o en un parell de dies com a molt. Només una saturació de queixes i peticions a la mateixa zona podrien motivar que Telefonica revisés la situació i decidís solucionar el problema que, a més i com ara hi ha gent que té fibra i altres no, s’ha de “vendre” com un greuge comparatiu que cal resoldre.
M’agradaria saber d’on s’ha tret la informació de que Siemens va fer alguna intervenció al poble relacionada amb la fibra. Gràcies
No podem citar les nostres fonts, del tot fidels i contrastades, però la informació ve d’elles. La de Siemens també.
Ho sento però les vostres fonts en aquest cas no estan bé informades. Durant 4 anys m’he ocupat d’aquest tema com regidora d’urbanisme i via pública, del 2015 al 2019 quan es va desplegar la fibra que hi ha al poble ara. Siemens no va aparèixer per cap lloc
Nosaltres parlem d’uns temps en què vostè no era regidora. NO hem parlat en cap moment de “desplegament” si no de “pre-instal·lació” de la fibra que és quan Amena amb l’empresa Retevisión van començar a soterrar certes caixes per on més tard hauríen d’anar les línies, a finals dels anys 90, a molts municipis. El “desplegament” de la fibra que vostè comenta mai ha existit com a tal perquè només tenen aquest servei els edificis municipals (que han pagat per tenir-lo, per cert), els depenents de la Generalitat, els bancs i algunes zones adjacents a aquests equipaments. Un “desplegament de la fibra” és la col·locació de totes les CTO necessàries per conduir el cable de fibra a tots els habitatges o, com a mínim, a més del només 30% que hi ha ara. I, de CTO, no se n’ha col·locat cap més els últims anys. Sobre Siemens, dir-li que les empreses col·laboradores de Telefonica no sempre tenen personal fixe en plantilla, de manera que poden enviar-li a diverses persones en nom de Telefonica i actuar sota la subcontracta de l’empresa col·laboradora. Siemens els pot contractar i poden anar identificats com a empresa col·laboradora de Telefonica sense haver de portar cap altre identificatiu o logotip. I sí, Siemens va estar aquí.
Hola Oscar i gràcies per la teva extensa resposta. M’agradaria aclarir alguna cosa, ja que potser hi ha hagut un malentes al fer servir paraules o conceptes. Jo parlava de desplegament al fet de que les companyies estenguessim el cablejat per introduir als edificis, que es va fer de manera important als 2016-2018. He demanat a l’aparellador municipal el mapa d’Altafulla on primer teléfonica va posar fibra amb cablejat aereo i posteriorment altres companyies. T’ho faré arribar ja que hi ha moltes zones del poble, fragmentades i inconnexes a vegades que en tenen, al barri marítim, a la zona de la Portalada, a Vinya Gran, a casi tota la Ronda, a la zona de Caprabo, a la zona d’edificis al voltant de la biblioteca, etc. etc. Havia dificultats a la Vila Closa per questions urbanístiques, el cablejat no podia ser aereo i les companyies no volien asumir el fer-les soterrades i als Munts i Brises per questions de rendabilidd de les companyies (això deien). Però en relació a la població hi ha molt més d’un 30% amb fibra. I sí, l’ajuntament quan jo hi era regidora va tenir que pagar l’arribada del cablejat soterrat des de la cantonada Comunidó/Oliverot fins la plaça del Pou. Disculpa perque aquesta diferència de concepte és la que m’ha fet comentar el teu article. Segueixo amb molt d’interès la publicació.
Jo no parlava del desplegament, parlava de la pre-instal·lació que és molt anterior (a Tarragona, per fer-nos una idea, la van fer el 1998-1999) i per aquí ve el malentès. Sé que hi ha moltes parts del poble, fragmentades, que tenen fibra i que a algunes zones no s’ha posat per un tema de rendabilitat de les pròpies companyies (cosa que em sembla una vergonya). Sobre el percentatge del 30% no discutirem ara 5 punts amunt o avall però, en tot cas, les nostres fonts ens deien aquesta xifra de manera aprox i nosaltres l’hem publicada així perquè ens deien entre el 25 i el 35% i hem agafat el terme mig. Sigui com sigui, hi ha molta feina a fer i al seu dia, si l’ajuntament de torn hagués presionat a l’empresa col·laboradora, ara tindríem tot el poble semi-preparat i no hi hauria aquests greuges. A poblets molt més petits, la fibra hi és perquè els alcaldes al seu dia van apretar a la companyia i li van dir que o cablejava tot el terme municipal o no tenia permís per cablejar res. I va funcionar.